In cadrul dezvoltarii relatiilor economice internationale, a largirii si diversificarii schimbului comercial intre state, un rol de seama revine transporturilor si expeditiilor internationale de marfuri.
Constituind un mijloc material efectiv pentru comercializarea relatiilor economice interstatale, transporturile economice internationale pot fi considerate aparatul circulator al intregii economii mondiale. Transporturile rutiere sunt caracterizate de o mare rentabilitate, de acces facil la activitatea de transport a unei variate game de producatori si comercianti internationali, ajuta la extinderea pietelor internationale sau regionale si beneficiaza de tendinte de globalizare si diversificare a consumului.
Transporturile internationale contribuie in mod direct la: realizarea acordurilor interstatale de cooperare economica; realizarea unui sistem de distributie cat mai apropiat de necesitatile beneficiarilor de transport; introducerea in circuitul mondial a tuturor zonelor de pe glob.
Dinamica cresterii capacitatii de transport international in ultimele decenii are o tendinta similara cu cea a dinamicii comertului international. Aceasta este determinata de: rapiditatea cu care se diversifica productia de bunuri materiale; largirea schimburilor economice intre state; cresterea numarului de parteneri comerciali ce conduce implicit la cresterea distantelor intre parteneri; repartizarea inegala pe plan mondial a factorilor de productie; realizarea strategiei si desfacerea marfurilor pe piata internationala; ca parte a comertului invizibil transporturile contribuie in mod direct la echilibrarea balantei de plati externe a unei tari.
Transporturile reprezinta un sistem dinamic si bine elaborat alcatuit din totalitatea mijloacelor moderne de transport si cai de comunicatie.
O importanta deosebita in cresterea eficientei transporturilor de marfuri in relatiile comerciale o au conditiile economice si juridice specifice fiecarei tari. Prin cadrul juridic si economic se inteleg sistemele si normele nationale si internationale care reglementeaza incheierea contractelor de transport.
Transportul poate fi o forta constructiva cand noile tehnologii creeaza un mod de existenta mai eficient si competitiv.